Agora MEDIA Agora MEDIA
Căutare [avansată]
go
//Reviste/TIC Biz/nr.215, 10 decembrie 2008/Special 23 octombrie 2017
TIC Biz
Librăria
Librăria Byblos
agora ON line
agora ON Line [din galerie...]
ianuarie 2009
PC Rev
PC Rev
decembrie 2008
CPR
Channel Partner România
dec.2008
NET Report
Net Report
nr.dec.2007

Versiune imprimantă
Trimite unui prieten

Ne poate scoate tehnologia din criză?

Furnizorii de soluţii IT susţin că da, însă companiile vor trebui să depună eforturi deosebite pentru a reuşi. Pe de altă parte însă, nu toată lumea este de acord, existând şi voci care afirmă că de la tehnologie ni se trage totul. Până la urmă, adevărul pare să fie, ca de obicei, undeva la mijloc, formula salvatoare pe care tot mai multe companii mizează zilele acestea fiind nu detaşarea de tehnologie, ci utilizarea ei mult mai eficient şi mai responsabil.

Pledoaria celor care se îndoiesc că tehnologia poate schimba ceva pare extrem de convingătoare, mai ales că se bazează pe câteva ipoteze foarte plauzibile. Astfel, în opinia scepticilor, automatizarea tranzacţiilor bursiere este de fapt cea care a declanşat prăbuşirea burselor, mijloacele moderne de comunicaţii au agravat situaţia, favorizând propagarea zvonurilor, iar viitorul nu are cum să aducă o soluţie tehnologică salvatoare pentru că oricum nimeni nu îşi va mai permite să investească în inovaţie.

Criza economică are rădăcini tehnologice
De la Big-Bang-ul aplicaţiilor financiare computerizate, la începutul anilor '80 şi până acum, calculatoarele i-au întrecut cu mult pe oameni în ceea ce priveşte volumul de acţiuni, obligaţiuni (şi derivate ale lor), tranzacţionat. Astfel, aceste aşa-zise "tranzacţii automate" reprezentau în 2006 peste 40% din totalul tranzacţiilor la Bursa din Londra şi peste 80% din totalul tranzacţiilor de pe bursele americane. Deşi calculatoarele sunt cele care operează practic pe piaţă, algoritmii pentru softurile folosite la tranzacţionare sunt realizate de analişti cât se poate de umani, plătiţi să calculeze dacă o anumită afacere este o idee bună sau nu. În funcţie de ratingul lor, tranzacţiile capătă astfel un preţ şi devin la rândul lor subiect de tranzacţie pe pieţele derivate, totul în cadrul unui imens angrenaj, dirijat de computere, pe care doar analiştii cantitativi se presupune că-l înţeleg. Nimic mai greşit. Mizând pe algoritmi subiectivi, replicaţi la nesfârşit de computere, analiştii cantitativi au reuşit performanţa de transforma datorii ipotecare de 1 bilion de dolari într-un profit de 62 de bilioane de dolari imaginari şi au condamnat piaţa la haos.

Un rol la fel de important în scenariul catastrofal ce a urmat pare să fi fost jucat şi de faptul că într-o lume dependentă de informaţii, graţie tehnologiei, veştile rele circulă poate chiar mai repede decât cele bune, răspândindu-se cu o viteză dezarmantă pe Internet, la televizor sau în ziare şi sădind panică. Speriaţi că vor pierde totul la bursă, deţinătorii de titluri de valori s-au grăbit să vândă totul, pentru că aşa au citit pe Internet. Inevitabil, acest lucru a dus, nu la îmbunătăţirea situaţiei, ci la prăbuşirea Burselor din S.U.A. care au agrenat la rândul lor bursele din Europa şi Asia, într-o uriaşă reacţie în lanţ.

Va ucide criza inovaţia?
Dacă în privinţa modalităţilor în care tehnologia a alimentat criza economică oricum nu se mai poate face nimic, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre rolul pe care tehnologia îl poate juca în scoaterea companiilor din criză. Condiţia de bază pentru ca acest lucru să se întâmple însă este ca investiţiile în tehnologie şi inovaţie să nu fie sacrificate pe altarul reducerilor de buget, iar din acest punct de vedere perspectivele nu par strălucite. Cum, până nu demult, Wall Street-ul era responsabil pentru 18% din totalul achiziţiilor de soluţii IT, iar industria serviciilor financiare era la nivel mondial cel mai mare cumpărător de servere, pentru furnizorii de servicii par să se anunţe zile grele. Mai mult, se estimează că majoritatea companiilor vor intra în cel mai scurt timp în "hibernare", încercând să economisească până şi ultimul euro pentru a evita falimentul. Dacă pentru unele companii acest lucru se va traduce prin micşorarea numărului de angajaţi, pentru altele, reducerea bugetului înseamnă limitarea investiţiilor în tehnologiile care nu se justifică, sau care nu au o rată de amortizare a investiţiei suficient de mare. Pentru tehnologiile deja implementate se va încerca creşterea valorii investiţiei, iar pentru tehnologiile noi se va pune accentul pe înlocuirea unei tehnologii vechi în condiţii de eficienţă sporită şi costuri reduse.

13 soluţii tehnologice împotrivă crizei
În ciuda tuturor semnalelor negative din piaţă şi a prognozelor care spun că până la sfârşitul anului viitor, cel puţin două din cinci companii de IT vor da faliment, majoritatea integratorilor şi furnizorilor de servicii IT sunt în continuare optimişti şi spun că există soluţii care ne pot ajuta să facem profit. Iată în continaure câteva dintre ele.

Soluţiile CSR
Deşi nu sunt deloc noi, soluţiile de virtualizare, video/web conferencing, document management sau energy saving pot reveni oricând în actualitate într-o perioadă în care companiile încearcă cu orice preţ să reducă costurile şi să crească eficienţa. În plus, aceste soluţii presupun un consum de resurse mic şi contribuie la protecţia mediului.

Soluţiile colaborative
Reţelele sociale şi instrumentele de colaborare bazate pe Web 2.0 nu se mai adresează acum doar consumatorilor, ci şi organizaţiilor. Integrate în cadrul companiilor, ele devin puternice instrumente informaţionale oferind mai mult control asupra creării, partajării şi diseminării de conţinut şi, implicit, o eficienţă sporită.

Infrastructura reţelelor
Aşa cum Sun Microsystems remarca foarte inspirat: "Reţeaua este calculatorul." Reţelele au devenit mai mult decât un simplu accesoriu care permite transmisia de informaţii, ele sunt acum elementul care ne permite să accesăm aplicaţii, instrumente şi resurse interactive. Prin virtualizare, serverele pot găzdui şi livra mai multe aplicaţii, dar lăţimea de bandă pe care o avem nu ne va fi niciodată de ajuns pentru a folosi toate resursele de care dispunem la maxim. Privind în viitor, furnizorii de soluţii pot specula acest aspect urmând să obţină profituri serioase, atâta timp cât utilizatorii vor dori mereu să ruleze mai multe aplicaţii.

Dezvoltarea de aplicaţii
La fel ca atunci când vine vorba de haine, nu absolut totul se poate cumpăra de-a gata. Astfel, unele companii necesită software special croit pe nevoile lor, în timp ce altele se mulţumesc şi cu mici modificări. Oricare ar fi situaţia, dezvoltarea de aplicaţii personalizate rămâne o afacere extrem de profitabilă atâta timp cât cererea este foarte mare, iar costurile sunt relativ mici.

Aplicaţiile pentru corporaţii
ERP, managementul reţelei de furnizori, CRM, monitorizare RFID, data mining şi analiză... lista de aplicaţii destinate unui management mai bun al companiei poate continua la nesfârşit. Chiar dacă multe IMM-uri au experimentat o vreme cu aplicaţii open-source modificate, aceastea şi-au dovedit în cele din urmă limitările, astfel încât, în momentul de faţă, foarte multe companii au nevoie de aplicaţii complete care să le ajute să-şi optimizeze performanţele.

Cloud Computing
Reinventarea sistemului computerizat găzduit înseamnă crearea de oportunităţi pentru furnizorii de soluţii care pot astfel migra, de la un sistem bazat doar pe administrarea echipamentului clientului, la un sistem în care deţin şi controlează totul. Astfel, managementul echipamentelor ar deveni o problemă mult mai simplă şi deci mult mai ieftină şi profitabilă.

Soluţiile de stocare
Volumul de date generat de o companie medie se dublează la fiecare 18 luni. În cazul companiilor mari însă, rata de multiplicare este mult mai îngrijorătoare. Tocmai de aceea furnizorii de servicii se află mereu în căutarea de noi soluţii de stocare, fie că este vorba de discuri de memorie sau de virtualizarea serverelor de stocare.

Business Intelligence Software
Majoritatea companiilor au fost luate prin surprindere de criza economică, astfel încât singurul lucru pe care şi-l doresc acum este să se asigure că situaţia nu se va mai repeta. În contextul unor recente evenimente care le-au demonstrat managerilor cât de fragilă este afacerea lor şi cum un simplu blocaj în lanţul de distribuţie poate avea efecte devastatoare asupra întregii companii, este de aşteptat ca producţia de software inteligent să devină tot mai profitabilă.

Instrumentele de automatizare IT
Abilitatea de a administra un număr mai mare de clienţi folosind acelaşi număr de angajaţi, însă un grad mai mare de automatizare IT va fi cheia profitabilităţii în 2009. Fie că este vorba de actualizări ale bazei de date, noi aplicaţii de monitorizare a productivităţii sau actualizări ale aplicaţiilor ERP, companiile vor trebui să recurgă la schimbări dacă nu doresc să lase impresia clienţilor că au pierdut contactul cu restul pieţei.

Software ca serviciu (SaaS)
Furnizorii de soluţii şi servicii încep de-abia acum să descopere cât de profitabilă poate fi găzduirea de aplicaţii ca serviciu. Considerat următorul pas logic după oferirea hardware-ului spre administrare, SaaS îi scapă pe clienţi de sarcina dificilă de a manageria mai multe licenţe şi de a fi prinşi mereu în vâltoarea actualizărilor de soft.

Soluţiile mobile
Într-o lume în care Blackberry-urile, HTC-urile, iPhone-urile şi noile Google Android se luptă pentru supremaţie, telefoanele mobile au încetat de mult să mai fie doar simple dispozitive de comunicaţii transformându-se treptat în adevărate computere de buzunar. Cu toate acestea, ele rămân o povară şi o enigmă totală pentru majoritatea departamentelor IT, care nici nu se gândesc să încerce să le administreze, fără puţin ajutor din afară. Aici intervin furnizorii de soluţii care nu trebuie însă să se limiteze doar la a vinde smartphone- uri, ci ar trebui să se orienteze şi spre alte soluţii portabile precum: notebook-uri, cititoare de coduri de bare sau chiar proiectoare portabile.

Securitate
Instrumentele necesare pentru protejarea informaţiilor şi a insfrastructurii IT rămân în continuare cea mai fierbinte tehnologie din punctul de vedere al profitabilităţii. Noile tendinţe precum prevenirea pierderii datelor şi firewall-urile pentru aplicaţii deschid noi posibilităţi de dezvoltare şi vânzări, în timp ce creşterea în popularitate a virtualizarilor şi strategiilor de cloud computing înseamnă că tot mai multe companii au nevoie să abordeze subiectul securitate mai serios.

Într-o perioadă tulbure, alimentată de zvonuri, statistici şi prognoze apocaliptice, orice manager din lume şi-ar da bucuros o mână şi-un picior în schimbul unei soluţii 100% sigure, care să garanteze că firma sa va scăpa neatinsă din tsunami-ul crizei economice internaţionale. Din păcate, o astfel de armură invincibilă nu există încă, astfel încât fiecare manager este pe cont propriu. În acest context însă, n-ar fi deloc exclus ca până în primavară managerii de la mai multe companii importante să descopere că nu sunt singurii care au mers pe mâna tehnologiei.

   ... spune-ţi părerea în Forumul Agora

TIC
   special
   nr.215, 10 DECEMBRIE 2008
TIC Biz
Home | Home | Home | Home | Home
Copyright © 1999-2009 Agora Media S.A.
IT TRENDS, Agora Technology Conferences - ATC, SolePAD, Agora News

Powered by
Dell PowerEdge servers