Agora MEDIA Channel Partner
Căutare [avansată]
go
//Reviste/CPR/dec.2008/Comunitate 18 iunie 2018
CPR
Librăria
Librăria Byblos
agora ON line
agora ON Line [din galerie...]
ianuarie 2009
PC Rev
PC Rev
decembrie 2008
TIC Biz
TIC Biz
nr.215, 10 decembrie 2008
NET Report
Net Report
nr.dec.2007

Versiune imprimantă
Trimite unui prieten

Producători şi distribuitori

De două luni ne întâlnim cu distribuitori şi producători în discuţii despre finalul de an şi despre situaţia de criză sau de normalitate, după cum o vede fiecare. Unii chiar spun că este o situaţie cu oportunitare de creştere. Fiecare vede în felul lui. Vom avea pe la mijlocul anului viitor o nouă întâlnire, cam în aceeaşi formaţie, pentru a vedea cine a simţit şi cine a ratat predicţia pentru ce urmează să se întâmple în piaţa de distribuţie.

Am avut la această masă rotundă nouă companii, atât din distribuţie cât şi din producţie, de data aceasta putând discuta mult mai deschis problemele ambelor tabere. A fost vorba de: Cristian Şucaliuc - IT Direct, Narcisa Bursasiu - Lastyng Systems, Andrei Schiller - Scop Computers, Anca Dumitraşcu - Scop Computers, Marius Barbu - FSC, Lucian Stei - Lenovo, Bogdan Strătula - Brother, Adrian Dogaru - Ktech Electronics, Bogdan Mihalcea - Dlink România, Dan Dumitrescu - Elka Systems.

C.P.R: Să începem direct şi simplu. Cum este cu distribuţia în vremea crizei?

Cristian Sucaliuc: Este simplu. Întrebaţi dacă există vreun optimist la masă.

Marius Barbu: Eu sunt optimist. Criza nu înseamnă neapărat pierderi. Poţi să o iei ca pe o oportunitate.

Cristian Şucaliuc: Oricine gândeş- te aşa. Problema este că e relativ dificil să găseşti oportunităţile.

Marius Barbu: Este normal să fie dificil.

Cristian Şucaliuc: Şi mai este o problemă. Orice cădere mare pe piaţă îi afectează pe toţi şi atunci devine şi mai rău. S-ar putea ca oportunitatea care înseamnă o cădere şi care ar putea fi fructificată peste un an să nu mai poată fi fructificată deloc.

Marius Barbu: Asta se poate întâmpla şi în momente normale de piaţă, nu neaparat în momente de criză. Este altceva. Eu văd criza ca pe o altă situaţie. Alta decât una normală. Din ce am văzut, nimeni nu este atât de pesimist şi se pare că va exista totuşi creştere anul viitor. Vorbim de o creştere economică mai mică decât anul acesta, dar să fim serioşi, anul acesta a fost o creştere deosebită. Nu poate România să o ţină în acest ritm. Atunci de ce nu? Câtă vreme multe economii din state dezvoltate vor avea scăderi iar România va avea creştere, este foarte în regulă. Comparativ cu alte state putem spune că este încă bine.

Cristian Şucaliuc: Problema este că eu nu cred că cei care zic că noi vom avea creştere sunt foarte realişti.

Marius Barbu: Am încredere în ei. Nu am atâtea date încât să fac o analiză de acest gen.

C.P.R.: Nu ştim cum va arăta încă Guvernul. Mai avem câteva zile şi vom afla.

Cristian Şucaliuc: Din păcate, oricum ar arăta, minunaţii noştri guvernanţi nu pot să ajute decât să fie mai rău, şi asta trebuie să o gândim chiar realist.


Lucian Stei,
Lenovo România
Pentru vânzările Lenovo în România pe acest trimestru comparativ cu perioada similară a anului trecut, există o creştere semnificativă, cu doi digiţi care se va păstra până la finalul acestui an, chiar în condiţiile crizei financiare.
Lucian Stei: După un an excelent şi un început de trimestru la fel de bun se pare că totuşi în luna decembrie efectele crizei se văd şi la noi... Probabil că înăsprirea condiţiilor de creditare, precum şi o exacerbare a efectelor crizei, face ca atât concumatorii cât şi firmele, să gândeascş de două ori atunci când fac o investiţie. Dacă ar fi să comparăm vânzările Lenovo în România pe acest trimestru comparativ cu perioada similară a anului trecut, pot să afirm că există o creştere semnificativă, cu doi digiţi care se va păstra până la finalul acestui an, chiar în condiţiile crizei financiare.

C.P.R.: Sunt voci care spun că această criză ar trebui să ne afecteze oarecum mai puţin pentru că pe de o parte economia este destul de jos şi cheltuielile pe cap de locuitor în IT, ca să fim specifici, sunt unde sunt, iar pe de altă parte sunt 60 de miliarde care trebuie să vină de la UE pentru România. Aceşti bani, în perioada de criză sau de maxim al crizei, probabil anul viitor, ar putea să ajute.

Marius Barbu: Am înţeles că deja s-au aprobat multe proiecte pentru infrastructură şi că banii o să înceapă să vină. România are nevoie de autostrăzi în primul rând, iar UE nu-şi mai poate permite să ţină România în situaţia în care este din acest punct de vedere, pentru că şi ei au nevoie de autostrăzile astea. De aceea sunt optimist, pentru că România este într-un stadiu în care va trebui să se dezvolte la nivel de infrastructură şi acum cred că este un moment bun şi prielnic. În momentul în care vor intra aceşti bani în ţară bineînţeles că vor fi locuri de muncă, deci vor fi bani în piaţă. De aceea nu sunt atât de pesimist. Nu spun că sunt foarte optimist dar nici pesimist.

C.P.R.: Este un optimist pe termen mediu? Pe termen foarte scurt, adică acest final de an cum stăm? Poate să fie vorba de optimism mai târziu, dar apuci să ajungi acolo?


Marius Barbu,
Fujitsu Siemens Computers
Câtă vreme multe economii din state dezvoltate vor avea scăderi iar România va avea creştere, este foarte în regulă. Comparativ cu alte state putem spune că este încă bine.
Marius Barbu: Haideţi să ne uităm puţin prin magazine, pentru că magazinele mari înseamnă consum, nu? Sunt aceleaşi cozi. Aceeaşi nebunie. Stă un pic românul din cauza publicităţii negative care s-a făcut pe tema crizei, dar să fim serioşi! În România încă nu putem vorbi de criză.

Dan Dumitrescu: Criză este pentru că tot urlă televizorul pe această temă. Criză nu este, o să fie!

Bogdan Strătulă: Până la urmă o să ajungem la criză inclusiv din cauză că populaţia, producători, distribuitori, toată lumea se uită la televizor, citeşte presa, toată lumea ţipă că este criză şi că trebuie oprit consumul. La un moment dat, consumul se limitează şi iată cum ne adâncim. Ceea ce ar fi trebuit să fie un hop peste care am fi putut trece destul de uşor, se adânceşte şi ne va afecta mai mult decât ne-am dori.

Cristian Şucaliuc: Spuneţi că nu este criză, cel puţin din punctul nostru de vedere, şi în privinţa consumului, cred că uitaţi de luna noiembrie care tocmai s-a încheiat. Să zică cineva că a avut rezultate bune în noiembrie!

Marius Barbu: Haideţi să măsurăm business-ul la nivel de ani sau măcar la nivel de quarter-e, pentru că sunt unii care în momentul în care televizorul a început să urle că este criză...

C.P.R.: Indus sau nu, lucrul acesta există în piaţă, nu sunt vânzări, nu?


Bogdan Strătula,
Brother
Ce ar fi trebuit să fie un hop peste care am fi putut trece destul de uşor, se adânceşte şi ne va afecta mai mult decât ne-am dori.
Bogdan Strătulă: Există vânzări, dar poate nu la nivelul la care ne-am fi aşteptat...

C.P.R.: Mai concret, acest ultim trimestru din 2008 cu ce diferă de trimestrele 3şi 4 din anii anteriori? Cât de mult v-a afectat imaginea negativă promovată de media românească şi fluctuaţiile de curs? Pentru că au contat şi astea cu siguranţă. Sunt firme care au spus că se întreabă dacă îşi realizează planul propus sau fac cu 10, 20 % mai puţin? Sunt unii care chiar transmit cu 30% mai puţin decât anul curent. Cum percepeţi acest lucru din prisma propriului business?

Adrian Dogaru: Probabil că foarte mulţi de aici avem business-ul structurat pe mai multe direcţii şi prima direcţie foarte importantă este vânzarea către marii retaileri, care se vor mai restrânge cu siguranţă la anul, şi semnalele sunt evidente începând de acum. Deci volumele nu vor mai fi. Rotaţia de stoc nu va mai fi, cu alte cuvinte comenzile vor fi mai rare şi mai mici. În al doilea rând, stocul mare înseamnă presiune continuă pe preţ şi mai bine îl dai acum pe 1 sau 2% decât să-l dai peste o lună pe -5% sau -10%. Poate că în unele părţi lucrurile se văd altfel dar ele sunt negre rău de tot. Nu ştiu dacă cineva de la masa asta a ajuns la 70% faţă de anul trecut în noiembrie 2008. Eu sunt curios dar din informaţiile pe care le am şi de la oamenii cu care am discutat, lucrurile s-au oprit pe la 65%.

Cristian Şucaliuc: Deja este un comportament schimbat al cumpărătorului. S-a schimbat cumpărătorul. Au scăzut mai mult notebook-urile decât PC-urile pe ultimele două luni.

Marius Barbu: Înainte era bine cum gândea consumatorul sau era rău?


Dan Dumitrescu,
Elka Systems
Criză este pentru că tot urlă televizorul pe această temă. Criză nu este, o să fie!
Cristian Şucaliuc: Dacă gândim din punctul nostru de vedere este rău, dacă gândim dintr-un punct de vedere general, filosofic, s-ar putea să nu fie rău. Omul se ducea să-şi ia notebook fără să aibă nevoie de notebook. El îl punea pe masă acasă. Era suficient de neavizat să-l cumpere pentru copilul care vroia să se joace pe el şi era un notebook ieftin care nu îi folosea. Şi-au schimbat comportamentul şi l-au schimbat în noiembrie dar nu ca urmare al tuturor comunicărilor despre criză. Şi l-au schimbat pentru că există şi altceva. Oamenii au început să consume mai mult în altă direcţie. În direcţia de a-şi trăi viaţa. În direcţia de a pleca într-o vacanţă. Ei economisesc pentru asta şi prin prisma acestor cheltuieli pe care le vor avea oricum, au redus cele mai multe cheltuieli.

Marius Barbu: Am văzut un survey făcut de EcoTIC şi survey-ul acesta arăta că gradul de acoperire a pieţei este de 84,4%. Nu cumva România trece la a doua cumpărare de un produs şi asta înseamnă că deja vânzarea sau cumpărarea respectivă se va face mult mai calitativ? De ce? Exact cum spuneaţi mai devreme, omul se ducea, îl lua şi-l punea pe masă, îl dădea copilului şi nu conta că laptop-ul acela nu funcţiona pe anumite programe. Acum, la a doua cumpărare, bineînţeles că dacă l-a cumpărat pe primul a observat că laptop-ul respectiv nu funcţionează decât cu Internet dar nu poate să pună un program de grafică. Acum ştie ce să cumpere! Părerea mea este că trece la un pas firesc, de cumpărare calitativă, şi omul ştie într-adevăr ce cumpără.

Cristian Şucaliuc: Nu, din păcate 80% habar nu au ce cumpără. Vecinul meu care ştie că fac acest business s-a dus şi a cumpărat, notebook din Altex. Şi-a luat un Fujitsu Siemens din Altex pentru copil.

Marius Barbu: A fost inteligent că a cumpărat un Fujitsu Siemens.

Cristian Şucaliuc: Deci a cumpărat un notebook pentru copil ca să se joace în condiţiile în care el nu pleacă de acasă, în condiţiile în care şi-a luat cel mai ieftin notebook care era la ofertă de 1499 şi nu e nici măcar slab educat!

Marius Barbu: Mai există o caracteristică a cumpărării. Omul acela a cumpărat laptop-ul care poate că nu este bun calitativ, în schimb pentru el înseamnă spaţiu economisit, înseamnă mobilitate în interiorul casei, nu neapărat mobilitate în exterior.


Adrian Dogaru,
KTech Electronics
Volumele nu vor mai fi. Rotaţia de stoc nu va mai fi, cu alte cuvinte comenzile vor fi mai rare şi mai mici.
Adrian Dogaru: Astea nu se pot schimba de la an la an, altceva se poate schimba. Faptul că AzoMureş din TG Mureş a dat afară atâţia oameni... ştiţi ce înseamnă pentru retail-ul din TG Mureş? Eu vă spun ce schimbăm peste două luni! Faptul că intreprinderi cum este în Târgovişte unde au Oţeluri Speciale şi Oţel-Inox. La oţeluri speciale 3.000 de oameni sunt în şomaj iar la Oţel-Inox urmează încă 2.000. 5.000 de oameni din 80.000 din care muncesc vreo 10.000. Noi despre ce discutăm aici? Faptul că jumătate dintre oamenii unui oraş nu mai muncesc! Momentan oamenii aceia au frica faptului că nu mai pot trăi! Ce să mai cumpere?

Cristian Şucaliuc: Creşterea de anul acesta a fost majoritatea pe consum. Pe consum şi pe creditare. Vorbeam cu cei din Vest şi ei încă nu percep criza. Ei erau obişnuiţi pe IT cu creşteri 0, creşteri mici. Noi ne-am obişnuit cu rata de creştere din 2007. O să fie un şoc! După părerea mea nu o să existe nicio creştere de 4%. Banii de infrastructură nu o să apară în România mai devreme de 2010. Durează proiectul, aprobările... 2009 este un an cel puţin trist.

Adrian Dogaru: Cel mai bun exemplu pe care îl avem vis-a-vis de business- ul de IT sunt onlinerii din România, care au avut cea mai mare, cea mai evidentă creştere. Uitaţi ce se întâmplă la primii 10 onlineri din România!

Marius Barbu: Da, dar nu este o creştere sănătoasă, nu este...


Andrei Schiller,
Scop Computers
Se poate ca BNR-ul să relaxeze condiţiile de creditare. Sunt umulte ucnte de lucru în ţară şi fără întocmirea de noi credite nu pot exista.
Adrian Dogaru: Nu discutăm! Toată lumea de la masa asta şi-a bugetat business-ul pe creştere! Nimeni nu a spus: dar dacă la un moment dat trag linie? Cum sunt? Toată lumea şi-a bugetat pe creştere, de abia acum încep proceduri serioase, pe costuri. Din păcate presiunile sunt prea multe într-un timp foarte scurt. Căderea pieţei pe toate segmentele generează probleme foarte mari. Una este să-ţi cadă corporate- ul, alta este să-ţi cadă administraţia. Când cad toate odată este o mare problemă! Primul lucru la care te gândeşti mâine care este? Să faci disponibilizări! Ce poţi să faci altceva decât să zici: care e bugetul minim de cheltuieli cu care pot să trăiesc? Acum o iei invers. Nu te mai gândeşti să mai pui o resursă să creşti vânzarea, te gândeşti la ce-ţi oferă piaţa şi cât poţi să vinzi pesimist, şi de câţi oameni ai nevoie pentru asta.
      Vorbim la telefon cu cei care au spus că fac bugete pentru scăderi de 30% şi ne spun că au zis varianta optimistă şi că de fapt îşi fac bugete pentru 50%, ceea ce este grav! Este foarte grav în acest moment în care lucrurile nu sunt clare din niciun punct de vedere. Faptul că în IT se lucrează numai cu lichidităţile existente în piaţă pentru că nicio bancă nu mai pompează, nu mai poţi să faci nicio refinanţare, nu mai poţi să faci nimic. Furnizorul te presează, la rândul tău şi tu presezi şi toată lumea se presează unii pe alţii. Piaţa din România a fost întotdeauna o piaţă fără lipsă de lichiditate şi o piaţă întârziată.

Cristian Şucaliuc: Asiguratorii nu mai asigură.


Bogdan Mihalcea,
D-Link România
Noi aveam bugetată o creştere de 100%. Suma totală este de sub un milion pe luna noiembrie, dar nu cred că pesimismul acesta generalizat este bun pentru nimeni.
Adrian Dogaru: În ultima vreme am discutat cu destul de mulţi, iar unul dintre directorii la IMM-uri în una din Top 3 bănci din România îmi spunea foarte ciudat pentru mine dar normal pentru el că în acest moment au foarte mulţi bani dar nu dau bani şi nu creditează pentru că există o frică generală că toată lumea o să dea faliment. Asta în afară de faptul că sunt toată ziua bună ziua peste firme şi cer raportări pe care le cereau la 6 luni, lunar, la săptămână sau la două săptămâni. Problema este că există o teamă generală, nu se împrumută nici între ei, mai bine stau la cutie şi aşteaptă să cadă cine cade şi apoi să ia o decizie cu un risc minimalizat. Deci cam asta este percepţia în acest moment şi de fapt criza este alimentată de o totală neîncredere, pentru că şi noi între noi, ca parteneri, încercăm să ne asigurăm pe toate părţile. Dacă până acum discutam la cuvânt şi "îmi plăte şti la 7 zile", acum trebuie să-mi dea şi şapte cecuri şi să îmi arate şi ce case are. Este o mare problemă! O problemă de încredere! Nu ai în spate nimic. Te bazezi doar pe banii pe care i-ai dat şi îi ai de primit, te gândeşti că dacă la un moment dat vine un furnizor peste tine tu trebuie să ai bani să-i plăteşti...

C.P.R.: Se poate ajunge într-o situaţie în care să nu poţi să aduci marfă la raft?

Cristian Şucaliuc: Bineînţeles.

Adrian Dogaru: Câtă vreme tu nu beneficiezi de finanţare şi te bazezi doar pe banii din piaţă, care sunt toţi întârziaţi, este normal.

Cristian Şucaliuc: În momentul de faţă există un retailer mare în România pe care nu-l mai asigură nimeni.

Adrian Dogaru: Şi care nu mai plăteşte la nimeni de cam lună şi jumate! Nimic!

C.P.R.: Deci la el chiar dacă s-ar ridica consumul, ar avea o problemă de refacere de stocuri, nu?

Cristian Şucaliuc: Nu, are o problemă de cum şi-a gestionat businessul. Esenţial este că o cădere acolo se duce foarte urât.


Narcisa Bursasiu,
Lasting Systems
Distribuitorii sunt mult mai în miezul problemei şi mai aproape de piaţă decât vendorii şi au contractul mai rapid cu consumer-ul. Situaţia este mult mai dificilă decât o văd vendorii.
Adrian Dogaru: Discutam de onlineri, vedeţi ce raportează toţi, au ajuns la înjumătăţiri iar la unii sunt probleme şi mai evidente.

Cristian Şucaliuc: La online există o problemă clară, foarte mulţi dintre ei s-au bazat pe creşteri, au finanţat business- ul din creşterea cifrei de afaceri constant, au făcut cheltuieli pe baza unui cash flow foarte bun, adică "se simţeau în bani", pe româneşte, dar ei nu aveau în spate exact cifre. Ştiu firmă care avea contabilitatea cu 6 luni în urmă! Nu poţi să-ţi faci niciun calcul de eventuale crize în situaţia dată.

Marius Barbu: Putem spune că s-a terminat cu haiducia, un lucru firesc şi normal.Se aşază pieţele, se aşază business- ul, se echilibrează.

Cristian Şucaliuc: Este într-adevăr o cădere mult prea bruscă, vorbim de noiembrie. Are cineva cifre mai bune?


Cristian Şucaliuc,
IT Direct
Deja este un comportament schimbat al cumpărătorului. S-a schimbat cumpărătorul. Au scăzut mai mult notebook-urile decât PC-urile pe ultimele două luni.
Narcisa Bursasiu: Ce cred eu este că distribuitorii sunt mult mai în miezul problemei şi mai aproape de piaţă decât vendorii şi au contractul mai rapid cu consumer-ul.

Bogdan Mihalcea: Noi aveam bugetată o creştere de 100%. Suma totală este de sub 1 milion pe luna noiembrie, dar nu cred că pesimismul acesta generalizat este bun pentru nimeni.

 

 

 

 

 

 

Concluzie:
Ideile nu s-au schimbat faţă de ultimele două mese rotunde. În unele locuri groapa se vede adâncă şi din ce în ce mai aproape. Alţii sunt foarte relaxaţi şi spun că nu au nicio problemă, că nu e vorba de nicio criză, că e o situaţie normală şi nu avem de ce sp ne panicăm. E adevărat că panica măreşte fără discuţie senzaţia. Dar când vezi că în Noiembrie nu prea ai vândut, când vezi cum se taie linii de credit şi cum se ascut condiţiile pentru unele noi, e mai greu să stai calm şi să visezi la o mai bună structurare a pieţei, şi la creşterea ei durabilă. Sau trebuie să ai inima tare şi angajaţi îngăduitori cu plata la timp. Discuţiile au fost ca de fiecare dată foarte prelungite. A doua parte a acestei mese rotunde va fi publicată în luna Ianuarie.

   ... spune-ţi părerea în Forumul Agora

Channel Partner România
   cpr nr. 25
Home | Home | Home | Home | Home
Copyright © 1999-2009 Agora Media S.A.
IT TRENDS, Agora Technology Conferences - ATC, SolePAD, Agora News

Powered by
Dell PowerEdge servers