Agora MEDIA NET Report
Căutare [avansată]
go
//Reviste/Net Report/nr.dec-ian.2007/opinii 23 octombrie 2017
Net Report
Librăria
Librăria Byblos
agora ON line
agora ON Line [din galerie...]
ianuarie 2009
PC Rev
PC Rev
decembrie 2008
TIC Biz
TIC Biz
nr.215, 10 decembrie 2008
CPR
Channel Partner România
dec.2008

Versiune imprimantă
Trimite unui prieten

2007 - Retrospectiva

Mircea Sârbu
este directorul firmei
Intraweb Software

Ce s-a întâmplat semnificativ în domeniul TIC în anul care se încheie? Greu de răspuns la o asemenea întrebare şi, probabil, imposibil de răspuns obiectiv. Desigur, se poate menţiona lansarea la apă a mult-aşteptatului Windows Vista, urmat de replica celor de la Apple, Mac OS X Leopard, şi de ofensiva din ce în ce mai consistentă a sistemelor Linux pe desktop. Dar toate acestea - împreună cu multe altele - se înscriu mai degrabă într-o logică evoluţie, care nu afectează fundamental tehnologiile afirmate în anii din urmă.

Zona în care s-au întâmplat cele mai interesante lucruri este - în opinia mea - telefonia. Poate să pară ciudat şi fără impact imediat în domeniul enterprise computing, pe care Net Report îl vizează. Însă chiar dacă piaţa de consum va fi prima beneficiară a acestor evoluţii, nu mă îndoiesc că şi companiile mai mici sau mai mari vor avea de câştigat din convergenţa serviciilor de voce cu cele de date. Desigur, puteţi să-mi răspundeţi că această convergenţă nu este o noutate... Dar e suficient să privim puţin serviciul de mesagerie vocală din iPhone: mesajele vocale se aliniază ca mod de prezentare mesajelor e-mail sau SMS. De ce? Pentru că se poate! Pentru că iPhone este un computer iar AT&T şi-a adaptat oferta pentru ca acest „terminal greu” să poată beneficia de un serviciu de voce în maniera unui serviciu de date. Este un semnal că evoluţia de până acum, în care producătorii de telefoane răspundeau la oferta de servicii a operatorilor de telefonie, e pe cale să-şi schimbe sensul. Poate merită să amintim că, în premieră, un operator de telefonie mobilă - compania britanică „3” - a oferit abonaţilor săi posibilitatea de a realiza convorbiri Skype-to-Skype, furnizând şi un aparat special conceput. Şi nu e vorba de WiFi, ci de transport de date prin reţeaua de telefonie mobilă.

Interesantă din această perspectivă este şi rezolvarea aleasă de Amazon pentru noul său e-book reader, Kindle. Spre deosebire de rivalul Sony Realer, Kindle se conectează direct la internet, wireless. Dar, din nou, nu prin WiFi, ci printr-un serviciu 3G numit Whispernet, care foloseşte reţeaua Sprint EVDO. Avantajul este că acoperirea oferită de telefonia mobilă este aproape totală şi, în plus, descărcarea cărţilor cumpărate poate fi gratuită pentru clienţi. Fiind vorba de un serviciu specializat, constatăm din nou că operatorul de telefonie s-a adaptat cererii unui client.

Însă „lovitura” în acest domeniu vine - cum altfel? - tot de Google, care a lansat de curând Android. Pentru cine încă nu a aflat, Android este un sistem de operare open source (bazat pe nucleul Linux) pentru telefoane mobile. Mai corect ar trebui spus „pentru dispozitive mobile de mici dimensiuni”, căci cu greu mai putem numi telefon un aparat precum iPhone (care rulează OS X) sau viitoarele dispozitive echipate cu Android.

Avem în faţă o iminentă coliziune între două paradigme opuse: internetul ca „reţea proastă”, cu inteligenţa în capete, şi sistemele de telefonie cu inteligenţa în centru şi cu „terminale proaste”. Pe măsură ce terminalele devin tot mai inteligente, operatorii de telefonie seamănă tot mai mult cu nişte ISP-işti specializaţi.

   ... spune-ţi părerea în Forumul Agora

  decembrie 2007
Home | Home | Home | Home | Home
Copyright © 1999-2009 Agora Media S.A.
IT TRENDS, Agora Technology Conferences - ATC, SolePAD, Agora News

Powered by
Dell PowerEdge servers